سیستمهای یادگیری الکترونیکی یا همان LMSها، از بدو تولد خود تاکنون، راه درازی را طی کردهاند و امروزه پیشرفتهتر و قدرتمندتر از قبل هنرنمایی میکنند. اتوماسیون یا هوشمندسازی آموزش مجازی از جمله پیشرفتها در این حوزه بوده است.
طراحان LMSها میکوشند با استفاده از فناوریهای نوین، تجربه یاد دادن و یاد گرفتن را بیش از پیش لذت بخش نمایند.
امروزه تقریباً میتوان مدعی شد که «نوآوری، شخصیسازی، اتوماسیون و هوشمندسازی» عناصر بسیار مهمی در دنیای LMSها هستند و بدون آنها، این یکی رنگ و رویی نخواهد داشت.
هوشمندسازی آموزش مجازی یعنی چه؟
با خودکارسازی (اتوماسیون) یادگیری، خود LMS به دنبال آموزش مهارتهایی است که هر کارمند برای دستیابی به اهداف سازمانی خود به آنها نیاز دارد.
الگوریتمها به کد رایانه LMS دیکته میکنند که کدام مهارت مورد نیاز است، و به چه مقدار. سپس LMS یک برنامه یادگیری سفارشی شده برای هر کارمند تدوین مینماید.
این کار بر اساس شکاف موجود میان مهارتهای فعلی فرد و مهارتهایی که باید بیاموزد، شکل میگیرد.
در اینجا زمان به سود مدیر سازمان است، زیرا کارها به طور خودکار انجام میشود و وی از دست ارزشیابیهای طولانی که میتواند حاوی اشتباه نیز باشد، آسوده میگردد.
نکته جالب اینجاست که پا به پای تغییر اهداف کسبوکار، الگوریتمها نیز مسیر LMS را اصلاح کرده و به طور بلادرنگ و بدون فوت وقت، برنامههای آموزشی را تغییر میدهند تا شکافهای مهارتی جدید، شناسایی و برطرف شود.
این نوع جدید LMS فقط در سایه هوش مصنوعی امکان ظهور یافته است.
مهم نیست که چیزها چقدر و چطور تغییر میکنند، سیستم میتواند به طور خودکار از پس انجام همه کارها بربیاید.
به جای این که بخواهید همه کارهای آموزشی سازمانتان را دستی تنظیم کنید، این کار را به «ماشین» بسپارید.
برخی مزایای آموزش مجازی خودکار
هر چه که تجربه ما در کار با LMS هوشمند و خودکار بیشتر شود، احتمالاً بتوانیم فهرست مزایای آن را طولانیتر سازیم.
در اینجا به چهار مورد اشاره میشود:
کاهش زمان توسعه دوره آموزش مجازی
صادقانه بگوییم، ایجاد ارزیابیهای آموزش مجازی، وقتگیر و فرآیند خستهکنندهای است. باید همه محتوای آموزش مجازی خود را بیازمایید، سپس سوالاتی که مطابق با اهداف آموزشیتان است، طراحی کنید. خوشبختانه اتوماسیون آموزش مجازی به شما کمک میکند، به طور اتوماتیک ارزیابیهای مجازی خود را تولید کنید. همچنین این امکان را فراهم میکند تا بازخورد فوری در مقیاس بزرگتر بدست آورید. مثلا، شناسایی مواردی که نیاز به بهبود دارند، بر اساس عملکرد و نمرات آزمون فراگیران.
نیاز کمتر به ارزشیابیهای دستی
LMS هوشمند قادر است نیاز شما به تجزیه و تحلیل را برآورده سازد. در این شیوه، سیستم پس از تشخیص کاستی مهارتی کارمند، حل مشکل را به برنامه آموزشی او میافزاید.
گزارشهای دقیق و تفصیلی میتواند نمای کلی روند یادگیری فرد را به شما بازتاب دهد. در واقع شما قادر خواهید بود با صرف زمانی کمتر، تجزیه و تحلیل بهتر و دقیقتری از عملکرد نیروهای کاری خود به دست آورید.
بینیاز از طرح سوال و آزمون
بیایید صادقانه اعتراف کنیم که نوشتن محتواهای ارزشیابی و سوالات امتحانی، واقعاً یک هنر و یک دانش است و کمتر کسی به خوبی میتواند از پس انجام آن بر بیاید.
خبر خوش این که با برنامهریزی درست، قادرید این کار خطیر را به LMS خود محول نمایید.
این امر به شما امکان میدهد که وقت ارزشمند خود را به توسعه محتوا اختصاص دهید و در واقع در زمان صرفهجویی عظیمی برای خود پدید آورید، و در عین حال ارزیابی معتبر و قابل اعتمادتری از افراد کسب کنید.
همگامی با تحولات روز
دنیای کسبوکار به سرعت در حال تغییر است و همین موضوع، ضرورت فراگیری مهارتهای جدید را به خوبی گوشزد میکند.
یک LMS هوشمند میتواند شما را در طی این مسیر کمک کند.
به عنوان مثال، اگر شرکت شما تصمیم بگیرد که خدمات ویژهای را به دپارتمان سرویس مشتری اضافه کند، کافی است یک سری دادههای اولیه به LMS بدهید تا سیستم، به دنبال کشف مهارتهای لازم ولی مفقود در میان کارمندان این بخش افتاده و با ارائه دورههای آموزشی مناسب، برای رفع خلاء اقدام کند.
شخصیسازی، به معنای واقعی
یادگیری واقعاً شخصی شده است.
ما سالهاست که در مورد یادگیری شخصیشده (Personalized Learning) مطالب مختلفی میخوانیم و میشنویم، ولی گراه این کار سرانجام به دست توانای فناوری باز شده است.
از آنجا که هیچ دو نفری کاملاً با هم یکسان نیستند، لذا نیازهای آموزشی آنها نیز متفاوت است و بر همین اساس، برای هر یک باید برنامهای فراخور شرایط و مهارتهای فعلی او طراحی گردد. این میشود یادگیری شخصیشده.
افزایش انگیزه فراگیر آنلاین
شخصیسازی آموزش مجازی و بهینهسازی دورهها، انگیزه را بیشتر میکند. فراگیران آنلاین میدانند مهارت و دانشی که لازم دارند را کسب میکنند. به همین خاطر، بیشتر احتمال دارد که در فرآیندهای آموزش مجازی مشارکت کنند. میتوانید حتی آموزش مجازی را جهت فراهم کردن علایق و ترجیحات فراگیران، اتوماتیک کنید. برای مثال، تحقیقاتی که پیش از دوره آموزش مجازی به عمل میآورید، نشان میدهد برخی از فراگیران آنلاین از فعالیتهای آموزشی ملموس لذت میبرند. سیستم به طور اتوماتیک برای آنها به جای ارائه یا سخنرانی آنلاین، بازی جدی ارائه میدهد.
بهبود بازگشت سرمایه
بهبود انگیزه، شخصیسازی آموزش مجازی و کاهش زمان توسعه آموزش مجازی همگی برابرند با یک چیز: بازگشت سرمایه مثبت. فراگیران شرکتی آموزش آنلاینی دریافت میکنند که برای شغلشان الزامی است. سیستم به آنها فعالیتهای آموزشی آنلاین، چندرسانهایها و محتوای آموزشی آنلاین ارائه میدهد که جذاب و مرتبط هستند. بنابراین کارمندان مزایای بیشتری از برنامههای آموزش آنلاین شما کسب میکنند. شما منابع کمتری به تیم آموزش و توسعه اختصاص میدهید و قادر خواهید بود دورههای آموزش آنلاین خود را سریعتر بسازید. این برای تازههای آموزش آنلاین که باید به طور مداوم بروزرسانی شود، ایدهآل است. مانند اطلاعات محصول یا دورههای آموزش آنلاین سیاست شرکت.
سخن آخر
آیا هوشمندسازی آموزش مجازی برای شما مناسب است؟
هیچ پاسخ ساده و مستقیمی برای این پرسش وجود ندارد. همه چیز بستگی به طبیعت محتوای آموزش مجازی، اهداف آموزشی و نیازهای فراگیران آنلاین شما دارد. برای مثال، اتوماسیون آموزش مجازی میتواند برای ایجاد ارزیابیهای الکترونیک سریع یا ارائه پاسخ صحیح در انتهای آزمون، مورداستفاده قرار گیرد.
به اتوماسیون آموزش مجازی به عنوان رباتی نگاه کنید که به شما در انجام کارهای خانه کمک میکند. این رباتها زندگی شما را از بسیاری جنبهها آسانتر میکنند، اما بهترین چیز برای حمایت عاطفی نیستند. شما نمیتوانید بر اتوماسیون آموزش مجازی برای ارائه راهنمای تکی به مخاطبان حساب کنید. شاید کار شما را راحتتر کند، اما هنوز نیاز به تعامل بین فردی وجود دارد.
هوشمندسازی آموزش مجازی ممکن است بهترین راهحل برای هر دوره آموزش مجازی نباشد. اما یک رویکرد ایدهآل برای ارزیابیهای الکترونیک کیفی و محتوای آموزش مجازی اساسیتر است.