اطلاع از این موضوع که چه زمان و چگونه باید سختافزارهای مرکز داده را جایگزین کرد به بهبود فعالیتهای تجاری کسبوکارها کمک فراوانی میکند. یکی از مشکلات عجین شده با دنیای فناوریاطلاعات، فرسودگی تجهیزات است. سامانههایی که روزگاری توان پردازشی زیادی داشتند، در کوتاهترین زمان به درخواستها پاسخ میدادند و گرانقیمت بودند، پس از گذشت مدت زمانی مستهلک شده و قادر نیستند به حجم زیادی از درخواستهای وارد شده به سمت مرکز داده پاسخ دهند.
در چنین شرایطی سازمانها مجبور هستند برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان به فکر نوسازی تجهیزاتی باشند. تجهیزاتی که هزینه قابل توجهی به آنها تحمیل خواهد کرد. از جمله تجهیزاتی که با گذشت زمان توان عملیاتی آنها کاهش پیدا میکند سرورها هستند. سرورهایی که سازمانها برای خرید آنها دهها هزار دلار هزینه کردهاند، با گذشت زمان توان پردازشی آنها کم میشود، مشکلات سختافزاری پیدا میکنند و نمیتوانند بار کاری مضاعف را به درستی پردازش کنند. کارشناسان بر این باور هستند که عمر مفید تجهیزات دنیای فناوری ۳ تا ۵ سال است و پس از گذشت این بازه زمانی بهتر است تجهیزات قدیمی با نمونههای جدیدتر جایگزین شوند، البته موارد استثنایی نیز وجود دارد، اما در حالت کلی تجهیزات پردازشی پس از گذشت این بازه زمانی دیگر آن کارایی سابق را ندارند، زیرا نرمافزارها پیشرفت میکنند و به ملزومات سختافزاری قدرتمندی نیاز پیدا میکنند.
گروه تحقیقاتی Forrester Consulting با استناد به گزارش سال گذشته شرکتDell اعلام میدارد بیشتر سازمانها در خصوص ارتقا و نوسازی سرورها سرعت عمل کافی ندارند و در بیشتر موارد برای اجتناب از افزایش هزینهها سعی میکنند این فرآیند را به تعویق بیاندازند. بهطور متوسط 40 درصد سرورهای مستقر در مراکز داده بیش از سه سال عمر دارند. سازمانها برای پاسخگویی به بار کاری اضافی مراکز داده به سراغ افزایش ظرفیت ذخیرهسازی میروند، اما در مورد ارتقا و نوسازی تجهیزات مهم مرکز داده سهلانگاری کرده و از تجهیزاتی با میانگین عمر چهار سال استفاده میکنند که این بازه زمانی خیلی بیشتر از حالت ایدهآل است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است تاخیر در نوسازی تجهیزات مرکز داده مشکلات عدیده دیگری را به همراه دارد. بهطوری که چابکی سازمان کاهش پیدا میکند، سازمان نمیتواند در زمان مقرر به استراتژیهای از پیش تعیین شده دست پیدا کند و در ادامه قابلیت اطمینان، عملکرد و سرعت کاهش پیدا کرده و گسترشپذیری به سختی امکانپذیر میشود. کلید حل این مشکلات جایگزینی سختافزارهای قدیمی با نمونههای جدیدتر است. کسبوکارها برای آنکه بتوانند فعالیتهای تجاری خود را به شکل عادی ادامه دهند باید بر مبنای یک چرخه معقول به فکر نوسازی سختافزارها باشند. هر سروری عمر مفید و محدودی دارد، اما مهم است که بدانیم عمر مفید یک سرور چقدر است و چه زمانی به پایان عمر خود نزدیک میشود. یک چنین قاعدهای در ارتباط با سایر تجهیزات مرکز داده نیز صدق میکند، بر همین اساس در ادامه به ذکر ده نکته مهمی خواهیم پرداخت که اجازه میدهند به شکل هوشمندانهای تجهیزات مرکز داده را ارتقا دهید.
1. بررسی ویژگیهای فنی تجهیزات سختافزاری و راندمان فعلی آنها
در بیشتر مراکز داده مجموعهای از سامانهها با عملکردهای متفاوت وجود دارد. اگر ویژگیهای سختافزاری تجهیزات مستقر در مرکز داده را بررسی کرده و در ادامه به آمارها و عملکرد سرویسها نگاهی داشته باشید اطلاعات مفیدی درباره اینکه تجهیزات به خوبی در حال کار هستند یا فشار مضاعفی بر آنها وارد است به دست میآورید. حال به این پرسش پاسخ دهید، کدامیک از این تجهیزات در وضعیت حداکثر ظرفیت کار میکنند؟ تجهیزاتی که در ابتدای فهرست قرار میگیرند، به احتمال زیاد باید جایگزین شوند. (در اینجا فرض بر این است که میزان بار کاری ثابت است و با ایجاد تغییرات در سرویسها و هدایت بار کاری به سمت تجهیزات دیگر، تغییری در میزان استفاده از حداکثر ظرفیت تجهیزات به وجود نمیآید.). در زمان تعیین ویژگیهای فنی تجهیزات سختافزاری، ممکن است سامانههایی را پیدا کنید که بدون مشکل در تعامل با منابع مختلف هستند یا تنها بخشی کمی از ظرفیت آنها مورد استفاده قرار میگیرد. این گروه از تجهیزات در انتهای فهرست جایگزینی قرار میگیرند، مگر اینکه بحث پشتیبانی از سختافزارها (عدم دریافت وصلههای مهم و امنیتی) و عدم سازگاری با سایر سیستمها در میان باشد که در این صورت برای حفظ یکپارچگی و هماهنگی با سایر سیستمها بهروزرسانی اجتنابناپذیر است.
2. هماهنگی میان نیازهای کاربران و کسبوکار
نیازهای مشتریان و کسبوکار دو فاکتور جداناپذیر از یکدیگر هستند. به عبارت دقیقتر، شما نمیتوانید بدون توجه به نیازهای کاربران تنها به فکر تامین نیازهای کسبوکار خود باشید. به همین دلیل لازم است ابتدا نیازهای کسبوکار و در ادامه خدماتی که قرار است به مشتریان ارائه کنید را مشخص کنید و بر مبنای این اطلاعات به سراغ خرید تجهیزات بروید. برخی از این نیازها قابل پیشبینی هستند که از آن جمله میتوان به فضای ذخیرهسازی فایلها (بهطور مثال 3 ترابایت فضای ذخیرهسازی بسته به خدماتی که ارائه میکنید)، سیستمعاملهای سرور و دسکتاپی که به آن نیاز دارید (بهطور مثال، لایسنس برای 200 کاربر)، هایپرویزورهای مجازیسازی، سیستمهای هشدار، سامانههای امنیتی و نمونههای مشابه اشاره کرد. دقت کنید به مرور زمان تغییراتی در نیازهای یک کسبوکار به وجود میآیند که نیاز به برخی خدمات را بیشتر و برخی دیگر را کمتر میکند. ممکن است حتا در بازههای زمانی کوتاهمدت، نیازها به سرعت تغییر کنند و تغییراتی در چرخه برنامهریزی برای جایگزین کردن سختافزارها به وجود آید.
3. گزینههای جایگزین را بررسی کنید
ارتقای بدون برنامه تجهیزات، اجازه نمیدهد گزینههای مختلف را بررسی کنید. گزینههایی که گاهی اوقات باعث کاهش هزینهها شده یا به بهبود کارایی شبکه کمک فراوانی میکنند. برای آنکه فرآیند نوسازی تجهیزات به شکل دقیقتری انجام شود، به پرسشهای زیر دقت کنید:
- آیا امکان استفاده از مجازیسازی وجود دارد؟
- اگر سرورهای متعددی وجود دارند، آیا امکان جایگزینی آنها با یک سرور واحد فراهم است، این امکان وجود دارد تا فعالیتهای تجاری را به سمت ابر یا سرویس میزبانی دیگری انتقال داد؟
- آیا میتوانید برای ارائه سرویسها از سامانههای کمتری استفاده کنید، امکان ارائه تمامی سرویسها بر مبنای یک سیستم واحد فراهم است؟
- سختافزارها گاهی اجاره میشوند. آیا اجاره یک سختافزار در مدت زمانی مشخص ارزانتر از خرید یک سختافزار جدید خواهد بود؟
پس از بررسی شرایط کاری، نیازها و گزینههای جایگزین فرآیند ارتقا را آغاز کنید.
4. تأثیر نوسازی بر کارایی و کیفیت را بررسی کنید
نوسازی سختافزارها با هدف افزایش راندمان، بهبود عملکرد تجهیزات، گسترشپذیری و افزایش ظرفیت منابع سیستمی انجام میشود. پیش از خرید یا ارتقا هرگونه سختافزاری، ابتدا باید میزان تأثیرگذاری آن روی کل سیستم را ارزیابی کنید. به همین دلیل ضروری است در مرحله دوم که برآورد نیازها بود به دقت روی جمعآوری اطلاعات متمرکز شوید تا تحلیل دقیقی انجام دهید. پیش از انجام هرگونه ارتقا میزان تاثیرگذاری سختافزارهای جدید بر بهبود راندمان را بررسی کنید. آیا با جایگزینی سختافزارهای قدیمی بار کاری به شکل درستی مدیریت میشود و کارایی سیستم به وضعیت ایدهآل خواهد رسید؟ گاهی اوقات در برخی از ساعات فشار کاری زیادی به سرورها وارد میشود، اما در ساعات دیگر سرورها بدون آنکه در وضعیت حداکثر ظرفیت کاری خود قرار بگیرند مشغول به خدمترسانی هستند، در چنین شرایطی نباید شتابزده عمل کنید و بی دلیل برای ارتقای سختافزارها هزینهای پرداخت کنید.
5. زیر نظر گرفتن هزینه زیرساختها
هزینههای زیرساخت عاملی تعیینکننده در نوسازی سختافزارها است. بهطور معمول، سامانههای جدید در درازمدت صرفهجویی را برای کسبوکار به همراه میآورند. بهطور مثال، ممکن است فضای کمی اشغال کنند، کمتر به تعمیر نیاز پیدا کنند یا مصرف برق پایینتری داشته باشند. این فاکتورها در درازمدت صرفهجویی زیادی در هزینهها به همراه خواهند داشت، به شرطی که انتخاب هوشمندانهای داشته باشید. به همین دلیل لازم است بررسی دقیقی انجام دهید و تجهیزاتی که باعث صرفهجویی در هزینهها میشوند را با نمونههای جدیدتر جایگزین کنید. بهطور مثال، یک تلفن آیپی سختافزاری یا تلفن آیپی نرمافزاری در مقایسه با رویکردهای سنتی به میزان قابل توجهی باعث صرفهجویی در هزینهها میشود.
۶. تعیین تکلیف سرورهای بازنشسته شده
دلیلی وجود ندارد که تجهیزات قدیمی را کنار گذاشته و از ظرفیتهای هرچند محدود آنها استفاده نکنید. تلاش برای استفاده مجدد از آنها با تغییر در نحوه کاربری یک کار هوشمندانه است. بهطور مثال، اگر تجهیزات کارکرده (شبیه به سرورها) را به عنوان سرور A تعریف کنیم، تجهیزات جدید جایگزین تبدیل به سرور B میشوند. این چرخه ادامه پیدا میکند و سرور B به C، سپس C به D و… تبدیل میشوند. طبیعی است که میزان کارایی هر سروری نسبت به یک رده قبلتر از خود کمتر میشود، اما بهکارگیری هوشمندانه نمونههای قدیمیتر صرفهجویی در هزینهها را به دنبال دارد.
۷. در نظر گرفتن هزینه کارمندان
وقتی که کارکنان دپارتمان IT صرف بازسازی تجهیزات میکنند باید به عنوان بخشی از هزینه تمام شده پروژه در نظر گرفته شود. به عبارت دقیقتر، اگر مدت زمان ارتقا تجهیزات چهار هفته به طول انجامد، حقوقی که در این مدت پرداخت میکنید باید در قالب هزینه تمام شده پروژه در نظر گرفته شود، زیرا ممکن است کارمندان نتوانند در این بازه زمانی به وظایف روزمره خود رسیدگی کنند که تأثیرات منفی بر عملکرد سازمان خواهد گذاشت. همچنین، لازم است فاکتورهای دیگری همچون عیبیابی و رفع مشکلات سیستمهای قدیمی که زمان زیادی میطلبد را در نظر گرفت. بهطور طبیعی پس از نوسازی تجهیزات، در اوایل بهکارگیری تجهیزات جدید، مشاهده میکنیم که بخشی از زمان کارمندان IT صرف تعمیر و اصلاح سیستمهای قدیمی میشود.
۸. اطمینان از سازگاری تجهیزات
کارشناسان همواه پیشنهاد میکنند از تجهیزات استاندارد و شناخته شده در مراکز داده استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم تا حد امکان محصولات یک تولیدکننده واحد را استفاده کنید تا ناسازگاری میان تجهیزات و سرویسها به حداقل برسد. همچنین اطمینان حاصل کنید منابع پردازشی به شکل یکسانی در اختیار سرویسها قرار میگیرند. بهطور مثال، اگر ده برنامه سرور دارید، اطمینان حاصل کنید تمامی آنها قابلیتهای سختافزاری یکسانی دریافت میکنند. اگر از پایگاه داده استفاده میکنید همه آنها را به صورت محلی یا بر پایه فناوری SAN آماده کنید و در صورت امکان به دنبال استفاده ترکیبی از هر دو فناوری نباشید. هرچه تجهیزات سختافزاری و نرمافزارهایی که درون مرکز داده استفاده میکنید به شکل دقیق و مشخصی با یکدیگر هماهنگ شده باشند، عملکرد مجموعه قابل پیشبینی بوده و پایداری افزایش پیدا میکند. همچنین، فرآیندهای نگهداری، عیبیابی و جایگزینی نیز سادهتر میشوند.
9. ابتدا تمرکز خود را روی سرورهای مستقل قرار دهید
معماری افزونگی سرورها (redundant servers) عمدتا در رابطه با عملکردهای مهم و در مراکز داده حساس استفاده میشوند تا هر زمان برای سرور یا سرویسی مشکلی به وجود آمد، نمونههای دیگر جایگزین سرور خراب شوند. سرورهای مستقل (standalone) سرورهایی هستند که وابسته به سایرین نیستند و عملکرد مستقلی دارند. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم ابتدا به سراغ سرورهای مستقل بروید و پس از حصول اطمینان از کارکرد درست، آنها را به کلاستر و گروههایی با تعداد بیشتری از سرورها انتقال دهید.
۱۰. ایجاد یک فرایند منظم ارتقا تجهیزات
بهتر است در چرخه ارتقا تجهیزات، نگاه ویژهای به ارتقای سرورها داشته باشید. همچنین توصیه میکنیم قبل از انجام هر اقدامی در راستای ارتقا تجهیزات، ابتدا همه چیز را آزمایش کنید تا اشتباهات ناخواسته باعث از کار افتادگی سرویسها نشوند.
منبع : shabakeh-mag