آیا در صنعت آموزش مجازی تازه وارد هستید؟ آیا با کلمات و اصطلاحاتی مواجه میشوید که معنی آنها را نمیدانید؟ گاهی اصطلاحشناسی کار بسیار سختی است. در این مطلب، شما را با 30 اصطلاح رایج آموزش مجازی که باید در ابتدای راه ورود به حوزه آموزش مجازی بشناسید، آشنا میکنیم:
mLearning
یادگیری با موبایل یا mLearning امروزه در صنعت آموزش مجازی بسیار محبوب شده است و محبوبیت آن رو به افزایش است. از طریق موبایل لرنینگ، فراگیران میتوانند با استفاده از گوشیهای هوشمند یا تبلت به آموزش آنلاین دسترسی داشته باشند.
Gamification
تکنیکهایی است که محتوای آموزش مجازی را به صورت یک تجربه مشارکتی و جذاب برای فراگیران درمیآورد. گیمیفیکیشن یک اصطلاح رایج آموزش مجازی است که اطلاعات را به شیوهای منحصر به فرد و جالب به فراگیران ارائه میدهد و میتواند شامل عناصر بازی همچون جایزه، مراحل، عناوین و بازخورد مثبت باشد.
Blended Learning
یادگیری ترکیبی، آموزش کلاسی را با آموزش آنلاین مبتنی بر وب ترکیب میکند تا انعطافپذیری بیشتری داشته باشد.
Social Learning
تشریک مساعی، طوفان مغزی و مذاکره با همکاران همگی قسمتهایی از یادگیری اجتماعی هستند. در حوزه آموزش مجازی، این میتواند همه چیز را شامل شود از استفاده از رسانههای اجتماعی گرفته تا بحث و تبادل نظر یا چت زنده در دورههای آموزش مجازی.
Storyboarding
استوری بوردها به توسعهدهندگان دورههای آموزش مجازی اجازه میدهد تا رئوس دورهها را قبل از شروع فرآیند توسعه آموزش مجازی مشخص کنند. این به تازه کارها کمک میکند تا بفهمند چه متون، تصاویر و عناصر دیگری برای این دوره میخواهند.
Tin Can API
Tin Can نسل بعدی اسکورم (SCORM) است و امکان جمعآوری دادهها درباره طیف وسیعی از تجارب یادگیری یک شخص در فضای آنلاین یا آفلاین، را میدهد. Tin Can API بسیاری از محدودیتهای قدیمی را برطرف کرده است و فرمت ثابتی از فعالیتهای شخص یا گروه را از طریق تکنولوژیهای چندگانه مانند موبایل، شبیه سازی، بازی و … بدست میآورد.
Learning Management System
این اصطلاح رایج آموزش مجازی که به اختصار LMS گفته میشود، یک پلتفرم نرمافزاری آنلاین است که نتایج را انتشار، مدیریت و ردیابی میکند و گزارشهایی را برای آموزش و دورههای آنلاین تهیه میکند.
508 Compliant
اصل 508 قانون بازتوانی، استانداردهای قابل دسترسی برای انواع محتوا ایجاد کرده است. دوره آموزش مجازی که بر اساس 508 باشد، تضمین میکند که همه فراگیران شامل افراد دارای معلولیت نیز میتوانند به محتوای دورهها دسترسی داشته باشند.
Rapid e-Learning Software
ابزاری است که میتوانید برای ساخت سریع دورههای آموزش مجازی با حداقل زمان ممکن برای اتمام پروژه استفاده کنید. برخی ویژگیهای نرمافزار آموزش مجازی سریع، شامل قالبها و برنامههای ویزارد است.
SME
SME که مخفف Subject Matter Expert یا کارشناس موضوع است، دیگر اصطلاح رایج آموزش مجازی است که به افرادی گفته میشود که دانش لازم برای دورههای آموزش مجازی را دارند یا در آن حوزه متخصص هستند.
(Learning Record Store (LRS
بانک اطلاعاتی که تحلیلها در خصوص دادههای آموزشی را ذخیره، مدیریت و اجرا میکند. LRS میتواند بخشی از LMS باشد که فرمت داده Xapi را پشتیبانی میکند یا میتواند سیستم مستقلی مانند سیستم خصوصی یادگیری خودتان باشد.
Learning Data
اطلاعاتی که در خصوص فراگیران گروهی یا فردی در طول دوره آموزش آنلاین تولید میشود. درگذشته این از فرمت اسکورم گرفته میشد، اما امروزه دادههای یادگیری از فرمت xAPI گرفته میشود.
Learning Analytics
اندازهگیری، جمعآوری، تحلیل و گزارش دادههایی که در طول فعالیتهای یادگیری آنلاین انباشته میشوند. تحلیل یادگیری بینش عمیقی نسبت به رفتارها، شایستگیها و تجارب فراگیران ارائه میدهد، به علاوه هر جا که نیاز به بهبود داشته باشد، چه در مورد فراگیران و چه محیط یادگیری را شناسایی میکند.
Learning Tools Interoperability (LTI)
استاندارد سیستم متقاطع عملیاتی توسط کنسرسیوم آموزش جهانی IMS ایجاد شده است. این برای اتصال به سامانههای آموزشی چون LMS است، با ابزارهای خارجی استانداردشده که دسترسی فزاینده به محتوای آموزشی را در بسیاری موسسات فراهم میکند.
Application Programming Interface (API)
مجموعه توابع و فرآیندهایی که امکان ایجاد برنامههایی را میدهند که دسترسی به ویژگیها یا دادههای سیستم عامل، اپلیکیشن یا دیگر ابزارها را دارد.
Synchronous Learning
ساختار دوره که به فراگیران حکم میکند باید صرفنظر از موقعیت جغرافیاییشان، به طور همزمان به محتوای دوره دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند. یادگیری همزمان، تعامل در زمان واقعی را بین فراگیران و مدرسان امکانپذیر میسازد، در حالی که یادگیری غیرهمزمان اینگونه نیست.
Asynchronous Learning
فراگیران را قادر میسازد تا به دورههای آنلاین در زمانهای مختلف دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. این یک مفهوم مرکزی در آموزش مجازی و آموزش وبمحور (WBT) است و کمک میکند تا دوره با سرعتی متناسب با هر یک از فراگیران ارائه شود.
Massive Open Online Course (MOOC)
یک دوره آنلاین که برای تعداد زیادی از کاربران در هر لحظه ارائه میشود، موک (MOOC) میتواند هم برای آموزش شرکتی و هم محتوای تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر ارائه محتوا، MOOC اغلب بحث مشارکتی و تعاملات بین دانشآموزان و معلمان یا فراگیران و مربیان را تسهیل میکند.
Curation
خرید، سازماندهی و ارائه محتوا یا رسانه. در آموزش مجازی، فرآیند گزینش اغلب بخش مرکزی ایجاد دورههای آنلاین است که طیف متنوعی از محتوا را از منابع داخلی و خارجی جمعآوری میکند. گزینش محتوای آموزشی میتواند به طور چشمگیری زمان مصرف شده برای ایجاد دوره آنلاین را کاهش دهد و محتوای دوره را به میزان زیادی مرتبط نگه دارد.
Authoring Tool
ابزارها (چه دسکتاپ و چه مبتنی بر مرورگر) که به طراحان آموزشی اجازه میدهد همه فرمت رسانهها را برای ایجاد آموزش الکترونیک که تعاملی و مشارکتی باشد، ادغام کنند.
Micro Learning
میکرولرنینگ روش ارائه محتوا به کاربران در قطعات ریز و خاص است که به کاربران اجازه میدهد چگونگی و زمان یادگیری را کنترل کنند. یک قطعه محتوا یا اطلاعات تحصیلی ممکن است در اندازه بسیار کوچکی ارائه شود.
EPortfolio
انباشت شواهدی که نشاندهنده فعالیت و کار افراد است و در یک پلتفرم دیجیتالی یا مبتنی بر وب میزبانی و نمایش داده میشود.
Open Badges
ابتکار آن ابتدا توسط موسسه موزیلا صورت گرفته است. نشانهای باز یا Open Badges یعنی انباشتن اطلاعات در خصوص موفقیتها و اهداف برند در یک فایل تصویری پورتابل که به عنوان یک نشان دیجیتال عمل میکند.
Open Source
یک قطعه نرمافزاری با یک کد منبع که برای عموم قابل دسترسی است تا آن را بر اساس نیازهای خودشان تغییر دهند. گاهی تغییرات به اشتراک گذاشته میشود و نرمافزار نیز به تبع آن بهبود مییابد.
Software-as-a-Service (SaaS)
نرمافزاری که به شرکتها یا اشخاص به طور اشتراکی مجوز میدهد. SaaS مزایای قابل توجهی دارد مانند صرفهجویی در هزینه که به دلیل عدم نصب، نگهداری و به روز رسانی سختافزار است. به علاوه، محصولات SaaS ، به عنوان نرمافزاری که از خارج توسط فروشنده میزبانی میشود، به راحتی با نیازهای دقیق مشتری انطباق مییابد. این، مزیت توسعه و به روز رسانی دارد، چرا که کاربران میتوانند به سادگی در سرویسی که ماندگاری دائمی دارد، وارد شوند.
HTML5
مخفف Hypertext Markup Language version 5 یا زبان نشانهگذاری ابر متن ورژن 5 ، یک زبان نشانهگذاری استاندارد است که در صنعت آموزش مجازی استفاده میشود. Flash متود برچسبگذاری محبوبی بود اما HTML5 به دلیل نداشتن محدودیتهای آن در صدر قرار گرفته است. HTML5 قادر است محتوای آموزش مجازی سازگار با موبایل ایجاد کند که در هر دستگاه یا مرورگری قابل مشاهده باشد، در حالی که Flash توسط بسیاری از دستگاههای موبایل پشتیبانی نمیشد. HTML5 بیشتر برچسبهای معناشناختی و میکرودیتا نشان میدهد که به متخصصان آموزش مجازی امکان دستیابی به مخاطب هدف وسیعتر با افزایش امکان دیده شدن آنلاین آنها را میدهد.
Learning Method
روش ترجیحی فراگیران برای جذب و تلفیق اطلاعات جدید. برای مثال یک فراگیر آنلاین ممکن است از نمایش مجازی و ویدئوها سود ببرد، در حالی که دیگری ممکن است پادکست و سخنرانیها را ترجیح دهد. مهم است که پیشینه فراگیران آنلاین خود را جستجو کنید تا روشهای ارائه ایدهآل آنها را بشناسید. با این حال، شما باید همیشه دورههای آموزش مجازی چندگانه پویا ایجاد کنید که برای طیف وسیعی از نیازهای آموزشی فراهم شده است.
eLearning ROI
بازگشت سرمایه آموزش مجازی.با ارزیابی هزینه آموزش مجازی در مقایسه با سودی که ایجاد میکند، بازگشت سرمایه آموزش مجازی بدست میآید. برای مثال، ممکن است سازمان مبلغ کلی را که در برنامه آموزش مجازی شرکت سرمایهگذاری کردهاند، حساب کرده و سپس آن را در مقابل نتایج بدست آمده مانند افزایش رضایت مشتری یا افزایش آمار فروش قرار دهد. یکی از مهمترین مزایای آموزش مجازی شرکتی این است که با به حداکثر رساندن مزایا و کاهش هزینههای آموزش آنلاین مانند هزینه مربی آنلاین و چاپ مواد آموزشی، بازگشت سرمایه آموزش آنلاین را بهبود میبخشد.
eLearning Localization
فرآیندی شامل تغییر محتوای آموزش مجازی متناسب با هر منطقه یا کشور است. بومیسازی آموزش مجازی تنها محدود به ترجمه یا زیرنویس دورههای آموزش مجازی نیست. در عین حال، متخصصان باید تمام جنبههای دوره آموزش مجازی را موردتوجه قرار دهند، از بررسی طرحها گرفته تا اطمینان از اینکه برای مخاطب موردنظر مناسب است. برای مثال، تصویری که در دورههای آموزش مجازی برای فراگیران آمریکایی نمایش داده میشود، شاید لازم باشد برای ورژن ژاپنی دوره آموزش مجازی تغییر کند که شامل تصاویر آن فرهنگ میشود.
Instructional Design
فرآیند برنامهریزی، تشکیل و توسعه محتوای آموزش مجازی که فهم فراگیران آنلاین را از موضوع بیشتر میکند. در گذشته، طراحی آموزش مربوط میشد به تجارب آموزشی سنتی مانند آموزش در محل. طراحیهای آموزشی مدرن قادرند دورههای آموزش مجازی تعاملی و همه جانبه را گسترش دهند که میتواند محدودیتهای جغرافیایی را از بین ببرد. مسئولیتهای شغلی آنها بر حسب پروژه آموزش مجازی و نیاز مشتری، تغییر میکند.
سخن آخر:
با ورود به دنیای وسیع آموزش مجازی چه به عنوان فراگیر و چه به عنوان آموزش دهنده، با طیف وسیعی از مفاهیم و اصطلاحات آشنا میشوید که شاید معنا و کارکرد آنها را ندانید. به همین خاطر به یک فرهنگ لغات کامل در این زمینه نیاز پیدا میکنید. آنچه در این مطلب ارائه شد، تلاشی بود برای ارائه چنین فرهنگ لغتی.
منبع