اگر شما روتر برد را خریده باشید نیازبه انجام کاری در رابطه با لایسنس ندارید.چرا که لایسنس RouterOS روی روتر برد نصب شده است. اما برای نصب RouterOS میکروتیک روی کامپیوتر با پردازنده X86، شما نیاز به کد لایسنس دارید.
کد لایسنس یک مجموعه از کد ها می باشد که برای شما ایمیل شده یا می توانید از حساب کاربریتان در سایت mikrotik.com آن را بردارید و روی روتر قرار دهید. شما می توانید این کد را روی terminal مطابق کامند های زیر یا با استفاده ازمنوی لایسنس در Winbox روی روتر بورد قرار دهید. Reboot کردن دستگاه برای اجرای کد مورد نیاز است.
برنامه لایسنس RouterOS بر پایه SoftwareID number است که به storage media (HDD, NAND). مرتبط است.
اطلاعات مربوط به لایسنس از روی CLI system console خوانده می شود:
[admin@RB1100] > /system license print
software-id: “43NU-NLT9”
nlevel: 6
features:
[admin@RB1100] >
یا از منوی معادل winbox,webfig
انواع لایسنس ها در میکروتیک
پس از نصب RouterOS در حالت trial mode ، شما 24 ساعت زمان دارید تا برای سطح یک (Free Demo) ثبت نام کنید یا سطح 3،4،5،6 را خریداری و کد معتبر را وارد کنید.
سطح 3 فقط روی رادیو وایرلس های معمولی میکروتیک (client or CPE) موجود می باشد و برای x86 PCs ، به صورت تکی به فروش نمی رسد.
سطح 2 یک لایسنس قدیمی منسوخ شده است و دیگر موجود نمی باشد، اگر از این نوع لایسنس دارید باید با خرید لایسنس جدید آن را ارتقا دهید.
تفاوت بین سطوح لایسنس در جدول زیر قابل مشاهده است:
(*) – BGP در لایسنس سطح 3 نیز می باشد اما فقط در روتر برد است، برای سایر دستگاه ها شما نیاز به سطح 4 یا بالاتر دارید تا BGP داشته باشید.
ویژگی مشترک همه لایسنس ها :
• هیچ وقت منقضی نمی شوند.
• شامل 30-15 روز پشتیبانی رایگان می باشد.
• قابل استفاده برای تعداد نامحدودی از interface ها.
• هر کدام برای نصب روی یک دستگاه یا ماشین مجازی می باشند.
• می توانید ورژن های جدید RouterOS را بدون محدودیت تا آخرین نسخه به روز رسانی کنید.
بروزرسانی از (RouterOS v3 2009)
از زمانی که RouterOS 3.25 و 4.0beta3 فورمت جدید SoftID را معرفی کرد، منوی لایسنس شما هر دو SoftID جدید و قدیمی را نشان می دهد. حتی با بروز رسانی به نسخه جدید، مانند سابق کار می کند، اما برای استفاده از برخی ویژگی های جدید، به روز رسانی لایسنس ضروری می باشد. برای بروزرسانی روی”Update license key” در Winbox کلیک نمایید.( در حال حاضر تنها در Winbox ).
SoftID جدید در فرم XXXX-XXXX (Four symbols, dash, four symbols). است.
برای این به روز رسانی اقدامات زیر به صورت خودکار انجام می شود:
1. Winbox با SoftID قدیمی شما با www.mikrotik.com ارتباط برقرار می کند.
2. سایت www.mikrotik.com دیتابیس را چک و جزئیات را در مورد کد مشاهده خواهد کرد.
3. سرور یک کد جدید با عنوان “upgrade” می سازد و آن را در همان حساب کاربری قدیمی قرار می دهد.
4. Winbox یک کد جدید دریافت می کند و به طور خودکار روتر شما را با یک کد جدید لایسنس می کند.
5. بعداز مراحل فوق Reboot مورد نیاز است.
6. حال ویژگی های جدید RouterOS باز می شود.
نکته مهم: اگر این دکمه را در نسخه v3.24 مشاهده می کنید، از آن استفاده نکنید، کار نخواهد کرد.
اگر می خواهید RouterOS را downgrade دهید، می بایست کد قدیمی را قبل از انجام دادن apply کنید. وقتی RouterOS کد جدید را apply می کند، برای اطمینان از اینکه کد قدیمی را به صورت دستی دارید کد قدیمی در یک فایل در پوشه فایل ها ذخیره شده است.
نکته مهم تر: نسخه v4.0b3 را به نسخه v3.23 یا قدیمی تر بر نگردارنید. تنها از نسخه v3.24 برای downgrade استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است فورمت کد جدید را از دست بدهید.
تغییر سطح لایسنس
1. ارتقا سطح لایسنس امکان پذیر نیست، اگر می خواهید از سطح متفاوتی از لایسنس استفاده کنید، سطح مناسب را خریداری کنید. زمانی که برای اولین بار خریدی را انجام می دهید، دقت کنید گزینه مناسب را انتخاب کنید.
2. چرا تعییر سطح لایسنس ( ارتقا لایسنس ) امکان پذیر نیست؟ تنها به دلیل اینکه شما نمی توانید موتور ماشین سواری خود را از 2لیتر به 4لیتر تنها با پرداخت ما به تفاوت تغییر دهید. این سیاستی است که توسط اکثر کمپانی های نرم افزار استفاده می شود، زمان خرید هوشمندانه انتخاب خود را انجام دهید. در ازای آن ما هزینه را کاهش داده و محدودیت را برای بروزرسانی برداشته ایم.
کد جایگزین
کد جایگزین، کد مخصوصی می باشد که توسط تیم پشتیبانی در نظر گرفته شده تا اگر شما به طور تصادفی لایسنس خود را در x86 از دست دادید، به عنوان جایگزین در RouterOS اجرا کنید، و تیم پشتیبانی میکروتیک تصمیم می گیرد که این مورد خطای مستقیم شما نبود است. این کار 10$ هزینه دارد و تمام ویژگی های کد از دست رفته را دارد.
در نظر بگیرید که قبل از دادن کد جایگزین، پشتیبانی میکروتیک از شما میخواد تا ثابت کنید که درایو قبلی شما از بین رفته است، در برخی موارد این به این معنی است که باید درایو از بین رفته را برای پشتیبانی ارسال کنید.
درخواست کد جایگزین
1- به مدیریت حساب در mikrotik.com مراجعه کنید و قسمت “support contact form” را پر نمایید یا یک ایمیل مستقیم به support@mikrotik.com بفرستید. جزئیات مورد نیاز برای اینکه چرا کد جایگزین مورد نیاز است را تهیه کنید.
2- اطلاعات مورد نیاز را برای بخش پشتیبانی میکروتیک بفرستید.
3- حساب کاربری خود را پس از آنکه پشتیبانی کد جایگزین قرار داده شده در حساب را تایید کرد، قسمت “Make a key from replacement key” را انتخاب کنید.
4- سطح لایسنس مناسب را که میخواهید روی آن کد جایگزین را اجرا کنید، انتخاب کنید.
5- “software-ID” جدید را وارد کنید.
6- روی “Add license replacement to cart” کلیک کنید و و پرداخت را کامل کنید.
7- ایمیلی با محتوای لایسنس جدید برای شما ارسال می شود.
شما همچنین می توانید کد جدید را در بخش “Search and view all keys” در پوشه “Purchased YYYY” در “YYYY” در سال جاری پیدا کنید.
* برای هر کد اورجینال تنها یک کد جایگزین در نظر گرفته می شود.استفاده مجدد ازکد جایگزین ممکن نیست. در چنین مواردی می بایست کد جدیدی برای RouterOS خریداری شود.
سوالاتی متداول پیرامون استفاده از لایسنس میکروتیک:
میتوان درایو را فورمت یا مجددا فلش کرد؟
این کار پیشنهاد نمی شود، پشتیبانی میکروتیک ممکن است درخواست شما برای لایسنس جایگزین را رد کند. برای این مورد از Netinstall یا CD-install که بصورت رایگان در صفحه دانلود میکروتیک موجود می باشد، استفاده کنید.
فورمت کردن و Re-image کردن درایو با ابزار non-mikrotik ( مثل DD و Fdisk ) لایسنس شما را از بین می برد. دقت کنید و قبل از انجام هر کاری با پشتیبانی میکروتیک تماس بگیرید.
لایسنس را برای چند کامپیوتر می توانم استفاده کنم؟
لایسنس RouterOS تنها می تواند برای یک سیستم در یک زمان استفاده شود. لایسنسی که به HDD مربوط است نصب شده است، اما شما میتوانید HDD را به سیستم دیگری انتقال دهید. شما نمی توانید لایسنس را به HDD دیگری انتقال دهید و شما نمی توانید HDD را با لایسنس RouterOS فورمت یا بازنویسی کنید. با این کار لایسنس از روی درایو پاک می شود و شما باید لایسنس جدیدی تهیه کنید. اگر شما لایسنس را به طور تصادفی پاک کردید، تیم پشتیبانی نمی تواند به شما کمکی بکند.
از HDD میتوان به طور موقت برای دستگاه دیگری به غیر از RouterOS استفاده کرد؟
طبق گفته های بالا خیر
میتوان لایسنس را به HDD دیگری انتقال داد؟
امکان انتقال لایسنس بر روی HDD دیگر زمانی میسر است که درایو HDD کنونی شما از بین رفته، یا غیر قابل استفاده باشد. شما باید درخواست کد جایگزین که 10$ هزینه دارد را بدهید.
آیا باید همه کد را در روتر تایپ کرد؟
خیر، به سادگی کپی کنید و در پنجره Telnet قرار دهید، یا از منوی لایسنس در Winbox لایسنس را در پنجره Telnet (یا Winbox New Terminal) کپی کنید.
گزینه دیگری برای استفاده از Winbox License Window ، click on System —> License,
میتوان OS دیگری را روی درایو نصب کرد و سپس RouterOS را بعداً مجدد نصب کرد؟
خیر، زیرا اگر شما از سرویس های فورمت کردن و پارتیشن بندی، یا ابزاری که بروی MBR کاری انجام می دهند، استفاده کنید، لایسنس خود را از دست می دهید و بایستی لایسنس جدیدی تهیه کنید. این پروسه رایگان نمی باشد.
اگر روتر برد خود را از دست بدهیم، لایسنسی برای استفاده روی سیستم دیگری به ما داده می شود؟
روتر برد با لایسنس تعبیه شده است. در هیچ صورتی نمی توانید لایسنس را به سیستم جدیدی انتقال دهید، این لایسنس شامل به روز رسانی های اعمال شده بر روی روتر برد در زمانی که هنوز کار می کرده، است.
کجا میتوانم کد لایسنس RouterOS را بخرم؟
شما باید در “account on our webpage” ثبت نام کنید و از گزینه “Purchase a RouterOS license key”. استفاده کنید برای سادگی این کار در ایران می توانید خرید لایسنس میکروتیک را از این لینک انجام داده و یا با همکاران فروش ما تماس بگیرید.
اگر از جای دیگری کد را خریده باشیم؟
باید با شرکتی که لایسنس را به شما فروخته است ارتباط برقرار کنید، آنها پشتیبانی خواهند کرد.
اگر یک لایسنس داشته باشیم و بخواهیم آن را روی حساب دیگری استفاده کنیم؟
شما می توانید به کدها با کمک “Virtual Folder” دسترسی پیدا کنید.
اگر لایسنس روی روتر برد را از دست بدهیم؟
اگر به هر دلیلی لایسنس را روی روتر برد خود از دست دادید، روتر را به آخرین نسخه در دسترس RouterOS ارتقا داده و از “Request key from another account” در mikrotik.com را استفاده کنید. soft-id و سریال نامبر در دسترس تحت منوی “System/License” در RouterOS را وقتی درخواست لایسنس می کند، استفاده کنید. اگر ویژگی درخواست شده کار نکرد، لایسنس درخواستی را اپلای کنید یا با support@mikrotik.com تماس بگیرید.