خرید CRM میتواند یک فرایند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل توسعه شبکه آداکاین راهنمای جامع و مستقل را برای کمک به شما در انتخاب CRM ایدهآل جمعآوری کردهاست. چنانچه به دنبال یک انتخاب مناسب و با کمترین ریسک هستید، پیشنهاد میکنیم بدون توجه به نکات زیر،اقدام به خرید CRM نکنید. چرا که اشتباه در انتخاب CRM مناسب علاوه بر هزینههای مالی منجر به اتلاف زمان ارزشمند شما هم، خواهد شد. پس لازم است قبل از انتخاب و خرید crm مایکروسافت این نکات را بدانید:
راهنمای خرید نرم افزار crm ، ده ویژگی اصلی یک نرم افزار مناسب
برای خرید نرم افزار CRM بهتر است به موارد زیر دقت کنید:
۱. شناسایی و درک کامل از نیازهای کسب و کارتان
برای شرکتهایی که در مسیر تهیه و خرید نرم افزار crm قرار دارند، بسیار مهم است که قبل از اقدام به خرید با نیازهای خود آشنا باشند. تجزیه و تحلیل درست از آنچه که شما میخواهید به انجام برسانید، چه چالشهایی دارید و چگونه میخواهید آنها را حل کنید؟ تهیه فرایندهای سازمانی در شناخت عیبهای موجود و برطرف کردن آنها قبل از پیاده سازی نرم افزار کمک میکند. باتوجه به این موارد میتوانید متوجه شوید که کدام نرم افزار قابلیت برطرف کردن تمامی نیازهای شما را دارد؟
۲. نحوه استقرار نرمافزار
شما میتوانید با توجه به نیاز کسب و کار از نسخه on premise و یا نسخه cloud استفاده کنید. در مدل on premise شرکت سختافزارهای مناسب را تهیه کرده و نرمافزار، روی سرور و سختافزارهای شرکت نصب میشود. در مدل cloud نرمافزار روی سرورهای شرکت ارائهدهنده خدمت نصب شده و سازمان از طریق اینترنت به سیستم دسترسی خواهد داشت.
۳. شناخت زیر ساخت های موجود در سازمان
چنانچه قصد خرید نرم افزار سی آر ام از نوع نسخه on premise را تهیه کنید، قبل از خرید باید بررسی کنید آیا زیر ساختهای موجود را در شرکت خود دارید و اگر پاسخ منفی است، امکان تهیه این زیرساختها برای شما فراهم است یا خیر؟
۴. قابلیت یکپارچه سازی با سایر نرمافزارهای پرکاربرد
با استفاده از این مزیت، میتوان اطلاعات ذخیره شده در نرم افزارهای پرکاربرد را به راحتی و بدون فوت وقت به نرمافزار CRM انتقال داد. اگر جلوگیری از دوباره کاری برای شما اهمیت دارد و میخواهید برای مثال، میخواهید با خرید نرم افزار CRM اطلاعات نرم افزار مالیتان را به آن منتقل کنید، تحقیق کنید که نرمافزار انتخابی شما این قابلیت را داشته باشد.
۵. یادگیری آسان نرمافزار
در هنگام خرید نرمافزار به این موضوع توجه کنید که فرایند پیاده سازی نرمافزار، قابل یادگیری باشد و شما برای توسعه و پیاده سازی نرمافزار، نیاز به فردی و یا شرکت خاصی نداشته باشید. بسیاری از شرکتها به دلیل هزینههای گزاف پشتیبانی و یا عدم رضایت از خدمات شرکت ارائه دهنده، ناچار به تغییر نرم افزار خود میشوند.
۶. محیط کاربری مناسب
قبل از تهیه نرم افزار، با نسخههای دمو موجود کار کنید و از کارمندان خود نظر بخواهید که کدام محیط کاربری را ترجیح میدهند؟ تا سریعتر متوجه شوید که کدام محیط، برای سازمان شما مناسبتر است.
۷. دارا بودن نسخه موبایل
با استفاده از نسخه موبایل، شما میتوانید در هر زمان و مکانی به فرمها و لیست مشتریان خود دسترسی داشته باشید. لذا چنانچه برخی کارمندان شما بنا به شرایطی باید توسط موبایل از این نرم افزار استفاده کنند، باید توجه کنید که نرم افزار خریداری شده این قابلیت را دارا باشد.
در زمان انتخاب نرم افزار سی آر ام به قابلیت توسعه و تغیید همزمان آن با تغییرات سازمان شما دقت کنید.
۸. نسخه آزمایشی و رایگان نرم افزار
قبل از خرید نرمافزار با استفاده از دموی نرمافزار با آن کار کرده و نرم افزار را خودتان صرف نظر از پیشنهادات و نظرات اطرافیان بررسی کنید. زیرا نیازها در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است.
۹. قابلیت ایجاد گزارشهای پیشرفته
یکی از مزیتهای برجسته CRM گزارشگیری است. این ابزار باعث میشود آنچه در کسب و کار رخ میدهد، ازجمله دلایل از دست رفتن مشتری و یا نقاط قوت در جذب مشتری را بررسی کرد. انتخاب نرمافزاری که در این زمینه، ابزارهای متنوعی به شما ارائه دهد میتواند بسیار حائز اهمیت باشد. چرا که بدون قابلیت گزارش گیری این نرم افزار تنها به یک دیتابیس تبدیل میشود که هیچ کمکی به شما، برای تحلیل و بهبود کسب و کارتان، نمیکند.
۱۰. قابلیت توسعه
به مرور زمان نیازها و فرآیندهای شما تغییر خواهد کرد. این مورد میتواند به دلایلی چون: توسعه و رشد شرکت، اضافه شدن پستهای جدی به سازمان، تغییر سیاستهای شرکت و … باشد. پس در زمان انتخاب نرم افزار سی آر ام به قابلیت توسعه و تغیید همزمان آن با تغییرات سازمان شما دقت کنید.
برخی از مدیران کسب و کار، روند درست، جهت خرید نرمافزار CRM را طی نکرده و در انتها در استفاده از این نرمافزار، به مشکل خورده و بازدهی مورد انتظار را از آن، دریافت نمیکنند. لذا قبل از خرید نرم افزار سی آر ام ، بهتر است در کنار توجه به موراد بالا، دلایل شکست پروژههای CRM دیگر شرکتها را هم بدانید. اطلاع از دلایل شکست شرکتهای دیگر در استفاده از این نرمافزارها باعث میشود که شما اشتباهات آنها را تکرار نکنید.